nytt kapitel - nya möjligheter

Fick ett mycket klokt "lycka till-sms" av min vän Erik inatt och citerar därför honom i dagens rubrik. Jag är framme i Haag! Allt har gått väldigt bra hittills. Att flyga från Norrköping var väldigt smidigt, så det fortsätter jag gärna med. Flyg inom Europa känns som rena snabbflyget efter att ha flugit intrakontinentalt i några år nu. Jag hade ett byte i Köpenhamn och fortsatte därefter till Schiphol, Amsterdam. Det blev frukost på Starbucks där jag lite besviket konstaterade att det inte var lika gott som "hemma" i USA. Skolan (och Frida) hade gett mig jättetydliga instruktioner på hur jag skulle ta mig till Haag från Amsterdam så jag hittade mitt tåg utan några som helst problem och rätt var det var så var jag framme i ett mycket regnigt Haag.


Efter en liten (kortare än jag förväntat mig) promenad var jag framme vid DUWO (min hyresvärd) där jag blev väldigt väl bemött när jag skulle skriva kontrakt och hämta nycklar. På vägen hem (ca 5 minuters promenad) gick jag förbi Universitetet. Jag gick dock inte in så kanske blir det att utforska skolan i helgen om det är öppet. När jag kom fram till Rijswijkseweg 426 möttes jag av världens brantaste trappa, så det tog mig en stund att bära upp min väska. Låste upp dörren och möttes av ännu en trappa.
Jag bor tillsammans med två tjejer än så länge, Lola från Spanien och Julia från Tyskland. Ett rum står fortfarande tomt så vi blir kanske en till. Lägenheten är gammal och standarden kommer inte i närheten av den vi har i Sverige, men jag tror man vänjer sig. Det är inte ofräscht, vilket var mitt första intryck, utan mest gammalt och slitet.
Efter att jag duschat och packat upp gav jag mig ut på en promenad för att handla lite. Vädret under min första dag har varit ytterst grått och trist. Hittills har jag inte haft några som helst problem att hitta, det är väldigt väl skyltat till olika ställen. Man parkerar på trottoaren på massa ställen av någon anledning. Jag tog mig till ett köpcentrum där jag lyckades inhandla lite saker till mitt rum på en affär som kan jämföras med Rusta/Ö&B och lite mat på Aldi. Av någon anledning trodde jag inte att det skulle vara så annorlunda mot Sverige. Men nog känns det att jag inte är i Sverige längre. Kom in på köpcentrumet och det enda som var bekant var McDonald's i stort sett. Att inte kunna språket har inte varit något problem, alla har gladeligen upprepat summan av det jag handlat på engelska. Sen har de sagt något (förhoppningsvis trevligt) på holländska innan jag gick därifrån. Jag nickar och ler :)
Har precis lagat och ätiit lite pasta och ska ta en liten tupplur. Ska kanske ut med Julia och Lola ikväll så jag tänker sova lite och sen hälla i mig kaffe för att orka med. Nu tittar solen fram genom mitt fönster - det ska nog bli bra detta!

Kommentarer
Postat av: Sophia

Hej Erika. Hoppas du har det bra nere i Haag. Du bor ju i samma lägenhet som vi gjorde. Wilket rum har du fått? Så nyfiken? Kram

2010-08-27 @ 18:14:43
URL: http://sophiaochstoravarlden.blogg.se/
Postat av: Pappa

kul att se att allt gått bra

kram

Pappa

2010-08-28 @ 10:41:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: